Toyota Cellica

Toyota Celica – sportowy samochód osobowy produkowany przez japońską firmę Toyota w latach 1970-2005. Dostępny był jako liftback i coupé, w niewielkiej liczbie egzemplarzy powstawała też wersja kabriolet. Do napędu używano benzynowych silników R4 o pojemności 1,6-2,4 l. W latach 1970-1986 Celica zaliczała się do samochodów tylnonapędowych, od 1986 do końca produkcji – przednionapędowych. W latach 1986-1999 powstawała topowa wersja Celiki z napędem na cztery koła oraz turbodoładowaniem – GT-Four. Powstało siedem generacji modelu, 2. i 3. posłużyły jako baza dla stworzenia nowego samochodu – Toyoty Supry. Nazwa pochodzi od hiszpańskiego słowa celica.

Celica piątej generacji trafiła do produkcji we wrześniu 1989 już jako rocznik 1990. Samochód charakteryzował się nadwoziem o bardziej zaokrąglonych kształtach niż w przypadku poprzedni generacji. Długość samochodu nieznacznie wzrosła, rozstaw osi pozostał niezmieniony. Samochód dostępny był jako liftback, od sierpnia 1990 roku także jako kabriolet (silnik 2.0 3S-GE, 165 KM). Produkcję zakończono po czterech latach – w 1993 roku. W najmocniejszej wersji GT-Four silnik 3S-GTE osiągał 225 KM

images

Szósta generacja Celiki zadebiutowała w lutym 1994 roku. Gama nadwozi ograniczyła się do liftbacka, coupe i kabrioletu (od września 1994), oparta na tej wersji konstrukcja przez lata odnosiła sukcesy w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Podstawowy model wyposażony został w czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 l i mocy 116 KM, z kolei w wersji GT zastosowano 170-konną jednostkę o pojemności dwóch litrów. Z zewnątrz Celicę GT można rozpoznać po seryjnie montowanych obręczach kół z lekkich stopów i charakterystycznych światłach przeciwmgielnych. Ofertę uzupełnia wersja GT-Four z silnikiem o mocy 242 KM (w Japonii 252 KM) i permanentnym napędem na 4 koła. Model GT w ostatnim roku produkcji otrzymał nowy silnik 3S-GE BEAMS (VVTI – zmienne fazy rozrządu), który występował w trzech wersjach. Najmocniejszy, z podwójnym VVTI, osiągał moc 210 KM bez doładowania.

Partie nośne karoserii wykonano w przeważającej części z ocynkowanych blach stalowych.

toyota-celica-celica-gt-four-gris_6776532809

1 comment on “Toyota Cellica”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *